2016. szeptember 29., csütörtök

Ismerkedésem a libamájjal III. Libamáj pástétom fügedzsemmel és pisztáciával bolondítva


Aki már valaha vásárolt libamájat tudja, hogy azt nem lehet kis mennyiségben megvenni, a legkisebb libamáj is kb 70- 80 dkg. Pár napja, mióta tart nálam a libamáj őrület egyfolytában elkészítési módokat keresek és találtam egy számomra nagyon színpatikus variációt. Legjobban az tetszett, hogy fügedzsemem már volt hozzá, Krisztián gyorsan szerzett pisztáciát a Lehel Piacon, én pedig neki is láttam az elkészítésnek.




Eredeti receptet itt találjátok:


Hozzávalók:

kb. 300 gr hízott libamáj
2 dl tejszín páchoz
4 gerezd zúzott fokhagyma páchoz
só, bors ízlés szerint 
2 dl libazsír a sütéshez
5 dkg olvasztott vaj a pürésítéshez
1 dl száraz fehér bor (Tokai Aszú annak, aki inkább az édesebb borokat kedveli)
házi készítésű fügedzsem
25-30 szem pisztácia

 A libamájjal való foglalatoskodás kb. 2-3 napig tart, mert először be kell pácolnunk a tejszínnel 1 tk sóval és a 4 zúzott fokhagymával a libamájunkat egy jól légmentesen lezárható üvegben vagy dobozban. Én a művelethez egy csatos üveget választottam.  Két napi pácolás után, ma végre hozzá kezdhettem az "érdemi" munkához. 



A libazsírt közepes lángra felmelegítem, hozzá keverem a tejszínes pácot is és beleteszem a kisujjnyi vastagságra szeletelt libamájat. Mindkét oldalát kb. 5-7 percig sütöm. (Nem szabad túlsütni, mert a máj megkeményedik) A megsült májat 1 tk sóval,  sütőléből 3-4 evőkanállal és at 5 dkg vajjal botmixer segítségével pürésítem, majd bele keverek néhány szem egész pisztáciát. 



Most már csak a csatos üvegem megtöltése van hátra,  aminek neki is állhatok. Először egy réteg fügedzsemet teszek az üveg aljára, majd rá következik egy adag pástétom kb annyi, hogy félig teljen meg az üveg. Ismét következik egy fügedzsem réteg, majd jöhet a maradék májpástétom is. A tetejére vagy olvasztott libazsírt öntök, vagy Én egy bonyolultabb, de sokkal ízletesebb megoldást választottam. Megvárom, amíg a sütőlé (ami libazsír és páclé, valamint a libamájból kisült libazsír keveréke) kihűl, így a tetején ott maradt a gyönyörű sárga libazsír, mely tálalásnál nagyon szépen mutat és megszórom a tetejét apróra vágott pisztáciával is. Az üveget fogyasztásig (teljes dermedésig) hűtőszekrényben tartom, pirított kaláccsal és száraz fehér borral tálalom. Szerintem ilyen módon elkészítve egy két hétig hűtőszekrényben simán elállnak, kérdés csak, hogy lesz -e rá idejük....:-)



Füge dzsem házilag (hozzá adott cukor nélkül eritritollal)








12 szem friss füge négybe vágva (ha éppen nincs friss füge szezon, elkészíthetem további 8-10 darab aszalt fügéből is)
4 aszalt füge feldarabolva
amennyiben csak aszalt fügét használok, óvatosabban kell bánni a cukorral, vagy cukor helyettesítővel, mert alapból is édesebb az aszalt füge.
1-2 dl száraz fehér bor
1 evőkanál eritritol (cukor, ha nem cukorhelyettesítőt használunk)
1 citrom kifacsart leve. 

A fügéket egy vastag falú sütőedénybe teszem az összes hozzá valóval együtt, majd puhára párolom a borban őket.  A fügéket a maradék párolólével együtt robotgéppel pürésítem. Ebből a mennyiségből kb. egy 3 dl. üvegnyi fügedzsem lesz.




Nincsenek megjegyzések: