2016. szeptember 28., szerda

Ismerkedésem a libamájjal I. Libamáj cream brulee

Libamájat eddig még soha nem készítettem, pedig minden féle elkészítési módban imádom. Ha libamáj, akkor jöhet minden mennyiségben, akár édesen, akár sósan, könnyed habként, vagy sülve, zsírjában turmixolva, természetesen valami finom édes lekvárral, mint a fügedzsem és szinte elengedhetetlen kellék még hozzá egy ízletes száraz fehér bor és kalács....Na, a fogyókúrától azt hiszem elég távol állnak a libamájas-libazsíros fogások, de néha egy kis bűnbe esés belefér ugyebár???!!!!???

Libamáj cream brulee


Sütés előtt a magas falú tepsiben, félig töltve forró vízzel.

Hozzávalók:

200 gr libamáj
2 dl tej
2 dl tejszín
0,5 dl száraz fehér bor (Tokai Aszú is jó, ha valaki jobban szereti az édes borokat)
5 tojás sárga
só és bors ízlés szerint

Tetejére szuflénként kb. 1 evőkanál barna cukor (karamell készítéshez)


A tejet a tejszínnel és a borral egy fém keverőtálban összekeverem. Kiveszek egy fél decinyit, és a libamájat a keverékkel botmixer, vagy más turmixgép segítségével pépesítem. Amikor kész, félre teszem. A fém keverőtálat forró vízgőz felé teszem úgy, hogy az alja ne lógjon bele a vízbe, hozzá adagolom a tojás sárgákat, amiket előtte szinten kicsit kézi habverővel habosítottam s folyamatosan kevergetve kézi habverővel besűrítem. Amikor már kellő képpen sűrű, hozzá keverem a libamáj pépet és tálkákba öntögetem. (ez a mennyiség 5-6 szuflé formára elegendő, attől függ, mekkorák a formáink)
Egy magas falú edénybe forró vizet töltök és bele állítom a formákat úgy, hogy kb jó félig érjen a formáknak a víz. Előmelegített 140-160 fokos sütőben 50 perc alatt meggőzölöm a krémet. Amikor a sütőből kiveszem még remegős a teteje, a kellő állagot akkor éri el, ha kihűl. Fogyasztásig hűtőszekrényben tárolom.

Füge dzsem házilag





Ebből a mennyiségből 3 dl üveg fügedzsem lesz kb.

10-12 szem friss füge négybe vágva
4 aszalt füge feldarabolva
1-2 dl száraz fehér bor
3 evőkanál cukor (vagy cukor helyettesítő pl. eritritol)
1 citrom kifacsart leve.

Ha télre rakjuk el, akkor kifőzött üvegbe tegyük és tegyünk a dzsem főzés alatt 1 evőkanál dzsemfixet a sziruphoz. Dunsztba hűtsük ki. 

A fügéket egy vastag falú sütőedénybe teszem az összes hozzá valóval együtt, majd puhára párolom a borban őket.  A fügéket a maradék párolólével együtt robotgéppel pürésítem. Ebből a mennyiségből kb. egy 3 dl. üvegnyi fügedzsem lesz.



Fügedzsem és mákos kalács aszalt fügével.


Jó étvágyat!


Inycsiklandó libamáj cream brulee




Füge dzsem, mákos kalács és libamáj cream brulee.




 A karamellizálás elengedhetetlen kelléke a karamelizáló pisztoly. Én a KIKA-ban vettem, nincs gázzal feltöltve, csak ha valakinek annyira fontos, mint nekem és itthon döbben rá, azért szólok. Még jó, hogy Krisztián szerszámosában találtunk egy régi készüléket, ami működött is :-)

Érdemes a tetejére a karamellt akkor elkészíteni, ha megérkeztek a vendégek, mert előttük készíteni elég bulis.  Mindegyik crem tetejére egy evőkanál barna cukrot egyenletesen eloszlatok és körkörös mozdulatokkal a tetejére égetem a cukrot. Pár perc múlva teljesen megszilárdul a cukorréteg és már fogyaszthatjuk is. Kaláccsal és fehér borral ízletes előétel.

Bor ajánló: Malatinszky Csaba Noblesse Chardonnay 2013
Csabáról és borairól bővebben itt olvashattok: Malatinszky Kúria Szerintem az egyik legjobb, ha nem a legjobb borász kis országunkban. Ha Villányban és környékén jártok, ne hagyjátok ki! Előre egyeztetve csoportoknak tart borkóstolást, menüsorral.  A mi kis csapatunk minden alkalommal megfordul nála!

Karamellizáló pisztoly.

Nincsenek megjegyzések: